Pati Delima & penawar sembelit

16:18

Assalamualikum..slmt pagi Malaysia..sempat curi2 update blog pg ni sblum kesayangan aku yg dh take over pc ni bangun..huhu..pg ni nk bercerita pasal kesihatan skit..pengalaman sndiri..

Syukur alhamdulillah kandungan aku smpi ke hari ni tak ada masalah..hari isnin ni check up dan dah masuk 7 bulan..klu ada rezeki boleh la nmpk baby boy or girl kat dalam ni..masalah HB je lah yg tak berapa nk tinggi..mungkin cara pemakanan aku kot yg kurang betul.

Okay, hari ni aku nak bercerita pasal pati delima ni.. setelah 2 bulan lebih aku minum pati delima ni alhamdulillah masalah seumur hidup aku nampaknya berhasil positif..wahh, masalah seumur hidup tu..ye lah, dah macam2 cara aku buat, ubat aku minum dan yg paling ohsem pati delima ni je..buat masa skrg..masalah aku? Metabolisme rendah.. tension uols klu 3 ke 4 hari br membuang..tu pun mcm2 cara aku buat..biasanya dulu aku akn minum kopi untuk lancarkan proses metabolisme aku. Tp kopi ni tak jalan kalau amik hari2 pun. Kadang tu aku amik minuman detox jenama Dh slim tea..pun tak jalan utk hari2..lg satu masalahnya minuman tu buat aku sakit perut yg amat sebelum membuang jd aku jd takut utk amik bila ada hal. So problem jugak. Dari segi ubat klinik pulak aku selalu buat stok dhupalac kat dlm peti sejuk. Dhupalac ni okay lah tak menyakitkan perut tp mcm tak berani lah kn nk bergantung pd ubat ni je memanjang. Lg satu harganya pun agak lh mahal klu utk diambil hari2..



Then, bila aku mula hamil hari tu mimpi ngeri aku dtg lg..sembelit lg lah teruk. Tambah lg dengan suppliment zat besi yg ibu mengandung amik kn..tuhan saja yg tahu.. aku duk pikir mcm mna lah nk hadapi sepanjang pregnant ni..

Penyelesaian masalah aku bermula bila aku sedang tekad mencari penawar untuk menaikkan HB aku yg drop pd minggu ke 22.. aku mula search internet siang dan malam. 2 solution aku dpt iaitu IBERET FOLIC dan PATI DELIMA.. pati delima ni aku pilih pati delima jenama gulsan sbb sepanjang aku duk usha kat internet brand ni paling top..dan yg paling memeranjatkan aku harganya tak lah mahal..aku ingatkan setara harga jus pamoga tu..rupanya belas2 ringgit je..kalau aku tahu dah lama aku beli tau..

Alhamdulillah next check up HB aku dah naik..mungkin keberkesanan iberet folic dan jus delima ni. Tp utk HB aku lebih percaya pd iberet folic la..TAPI untuk sembelit seriously unbelievable lah pati delima ni.. jus detox terbaik setakat ni bg aku.. alhamdulillah sepanjang 2 bulan lebih ni aku lancar je membuang hari2..klu terlambat pun selang sehari..ehh kira okay la tu dr dulu hampir seminggu..aku berhajat nak teruskan pengambilan jus ni sampai bila2.. rasanya pun okay nk compare dengan dhupalac yg manis pekat tu..walaupun masam tp okay aku suka je..

Pasal harga? Mula2 abis merata aku cari..berpandukan info kat internet aku dptla jus ni dengan harga RM 17 dan klu beli dua dpt RM15..dah la jauh tempat tu..next 2 weeks aku aku drive kete ulang alik beli brg tetiba ternampak banner produk ni apalagi try la usha..okay RM15 takyah beli dua pun..dan yg paling latest RM13 kat tempat biasa aku shopping groceries..alhamdulillah dipermudahkan..jd takde reason untuk aku stop consume this product.

Tp sejak 2 menjak makin baby membesar makin nk kembali sembelit, so aku lebihkan dos alhamdulillah selamat lancar balik. Tp aku rasa lah kan sebelum aku minum pati delima ni dan sepanjang pregnant jugak lh aku ada minum susu.. okay jugak klu tak silap aku..combination susu & pati delima ni lg okay kot..kadang2 tu klu terlebih2 jadi cirit pulak. Tapi aku stop susu sbb aku tak tahu cara mcm mana nak amik kedua2 produk ni sbb pati delima ni aku amik pagi sebelum breakfast dan malam sebelum tidur. Susu pulak sepatutnya terbaik diambil sebelum tidur. Tapi setahu  aku vitamin c dan kalsium tak boleh diambil sekali. So macam mana tu.. buat masa sekarang aku lebihkan pati delima lah sbb untuk naikkan HB. Susu kadang aku amik kadang tak.
Oh yer, selain masalah sembelit, baru aku perasan aku langsung tak kena kembung perut lepas mkn seperti kebiasaan dlu2 sblm pregnant dan masa awal2 pregnant..mungkin salah satu keberkesanan jus ni jugak kot..

Mungkin juga faktor metabolisme yg baik sepanjang pregnant ni buatkan badan aku lebih aktif dr biasa. Aku rasa bertenaga je. Cuma bila lebih2 buat keje sakit belakang tu biasalah. Alhamdulillah syukur sangat. Actually saja je aku share ni bg yg ada masalah mcm aku..oh ye, untuk preparation  lepas beranak nanti aku nak standby dhuphalac jugak sbb takut terjadi sembelit yg teruk amat mcm 1st preganant dulu..dah la jahitan baru lg..siksa uols..


You Might Also Like

0 comments