Share DIY furniture "100% hasil tgn sndiri"

08:22


Selamat tghari yg sgt2 membahang...

Jgn cpt marah2 yer..kena bnyk sabar..ecehhh mentang2 pregnant kali ni aku agak penyabar orgnya..nak kata tak ada masalah mmg tipu lah..tp alhamdulillah boleh relaks lg..
tp x dinafikan beraktiviti buatkn aku lupa aku ada masalah..sibukkan diri..alhamdulillah juga lah sbb kesihatan agak baik..cuma HB je xbrp nak stabil tp overall aku sihat..ohh ye, dua 3 hr lpas demam selsema & batuk jugak..tp syukur lah cpt recover wlupun tanpa ubat..

last blog update 21/2/2016..skrg dh masuk bulan april..xnak terjadi kisah blog sepi mcm thn2 lalu jd aku kuatkn semangat aku untuk update ini hari..bnyk sebenarnya menda nk update tp kunci kpd permasalahannya adalah sbb pc yg aku gunakan utk update blog ni problem..xley on9..sblum ni berebut dgn buah hati aku yg sorang tu..24jam nk tgok cartoon..ipad dia aku buat pekasam..slide problem & malas nk repair..sbb terfikir bgus jugak dia x berdamping dgn ipad..better dia guna pc dr ipad..more function dia boleh blaja..

berbalik kpd tajuk diatas sana tu, DIY "furniture"..well, ini bkn kali pertama aku ber DIY samada buat furniture or mcm2 lg lh..dh bnyk sbnarnye..tp kbelakangan ni je aku berani share projek2 yg aku buat..segan sebelum ni..

biasanya aku akn buat projek DIY ni time en.hubby & my boy xde dirumah..kiranya aku bebas berkarya seorang diri..first, aku akan plan baik2 punya..survey2 kat internet dlu..part pling penting measure berkali2 agar kerja jd tepat dan mudah. bila bahan mentah (pine wood ++) dah ckup br aku mulakan projek.. tp aku akn cuba sedaya upaya siapkn 1st phase atleast sblum en.hubby blik..kiranya bila dia blik xde kesan la aku tinggalkn hnyalah projek yg separa siap or complete je dia dpt tgok..progress dia tak tahu apa jd..haha...

oleh kerana time ni aku pregnant, jd aku kena extra hati2 di setiap langkah..tp terus terang aku ckp klu setakat tercalar tgn, terketuk, terhantuk dan mcm2 ter yg mnyakitkn tu mmg x rock org kata..so far, aku dh agak pro gunakn power tools..dulu, power tools handling aku teruk jd hasilnya pn kurang baik..jd bertambah lah confident aku skrg nk ber DIY /bertukang..dh lama sbnarnya aku blaja mcm2 cara bertukang, teknik2 buat itu ini dr you tube..cuma bila kita buat betul2 mmg ada cabarannya..x semudah yg kita tonton..tp atleast kita blaja..bkn main hentam je kn..

ni senarai tools yg aku gunakn

jig saw (kecik & x gerun sgt nk handle)
cordless drill (tanpa wayar, kecik, ringan dan senang dibawa kmana2)
drill (manual drill yg kna guna alat utk tukar klu nk tebuk kayu or simen)
black screw (aku suka guna screw hitam ni sbb tahan karat)
L shape (utk ukur)
timbang air 
apit G / F (jrg aku gunakn)
besi L shape (aku jrg gunakn cara tebuk & masukkn bolt & nut, so aku gunakn L shape yg besi yg small size ni utk cantumkn kayu2 yg besar)

ok tu je yg aku teringat..sorry lh aku tak pro lg menulis blog pertukangan ni..alat2an pun ntah betul ntah tidak aku sebut..huhu..pelan2 kayuh kata org..mcm mula2 aku tulis blog hiking dlu..bnyk term aku tak tahu..

okay, kat bwh ni antara furniture yg aku dh buat..

latest.. queen size bed frame 

headboard

headboard..pine tu sj aku deco mcm tu sbb x sama size..kira yg lebih2 je ni..flag banner tu pulak aku terjumpe sluar mr.hubby yg dh rosak yg belum aku buang..agak tebal jd aku tetiba dtg idea potong jd menda tu..frame kecik tu ntah terjumpe kat dlm laci masa duk mengemas..layankn aja..yg pnting recycle uols..haha

frame progress

ni progress okay..beban sikit aku nk buat ni. sambil duduk & mengesot bwk perot..


done frame

yeayyy dah siap..hr kedua done!! base kat ats tu aku tgh tunggu plywood terpakai utk diletakkn ats tu then beli mattress & sarungkn comforter yg cun2..yg tu lmbt2 skit xpe..sbb x guna lg pn..plywood actually dh ada cuma skrg bg laluan kat tukang yg renovate kedai aku tu siapkn keje2 dia..nanti kita tgok lah balance plywood yg masih boleh digunakn..xcantik xpe bkn nmpk pun part tu..jgn membazir hokay!!


baby dressing/changing table

in progress

Add caption
Add caption


90% done x termasuk deco2 ringan..kat bwh tu ingtnye nk cari bakul rotan yg ada penutup utk letakkn brg2 baby..


pine sofa

Add caption

uols perasan tak kat ats tu ada beberapa botol kaca kn..yg tu actually botol2 sos & kicap yg aku simpan then aku colorkn..taraa jd bahan deco aku utk finishing projek ni.. blkg sofa ni ada 4ft cabinet..so, aku buat as base tmpt sandar kerusi aku ni ha..senang keje aku takyah susah2 buatkn just tampal beberapa keping pine utk nmpk lebih sedondon kata org..

Add caption

view sisi...kat ats kerusi tu aku letakkn tilam baby yg aku beli kat bundle je..then balut cantik2 dgn comforter..siap dahhh..uols boleh try k..yg penting kukuh tau..x goyang..jgn risau..


wardrobe

Add caption

in progress..besi utk penyangkut tu aku curi besi apa ntah aku jumpe..mcm cun je muat2 size dgn wardrobe aku ni..ape lg, rembat lah..guna apa yg ada katakn..hehe..
btw, projek ni agak sukar sikit sbb aku buat sorang diri..sama jugak yg lain aku buat sorang diri tanpa bantuan sape2..tp yg ni agak mncabar sbb nk kena ada yg tolong pegang..so, aku cari alternatif lain..aku sandar kat kerusi n bla bla..aku dh lupa mcm mna..pndai2 la nk hidup..aku ni mmg degil skit..klu nk buat sesuatu aku tak kira..aku buat jugak..whatever it takes..huhu

Add caption

nah ko..dh pun siap..mula2 pikir mcm nk buat pintu..tp malas pulak rasanya..kita buat open style lh..ltak langsir je & reben ikat tepi..comel jugakkn..xpe la..nanti ada masa, ada ckup bhn mentah aku buat la pintunya..buat masa skrg ckup lh setakat ni..


study table

Add caption

ni projek lama ni..very simple..study table utk hero kesayangan..now, aku kat kerusi tu tgh menaip entry nih..nmpknya pc ni dh jd hak milik hero aku..so, nanti ble kedai dh siap nmpk gayanya mama kena ushaa pc lain la ltak kat kaunter..aku mna boleh hidup xde pc wehh..laptop? xbest rasa terbatas je nk mngedit & buat keje..yg ayahnya..mls nk sentuh lebih2 sbb pc ayahnya advance sgt..klu aku simpan ape2 kat files tetiba je dia re-setup blik pc dia tanpa notis..haha

tamat....

Tu je yg aku leh kongsikn dlu..yg remeh2 mcm mini ubahsuai, buat pintu kitchen cabinet, wall open shelves dan bnyk lg tu next time aku cerita..dlu2 aku just fix kn atau dgn kata lain recycle mnda lama kpd new furniture..cthnya aku color balik, aku potong situ sini, gabungkn dua kerusi lama jd kerusi pnjg n etc...since skrg aku ada lebihan pine yg tak lg digunakn jd pnjg lh lngkah aku utk buat furniture from ZERO..tak tahu lh bila baby ni keluar dia cenderung ke arah apa..mamanya smpi dh nk masuk 7 bln bkn main aktif bertukang..haha...

oh yer, salah satu penyebab yg encourage aku buat semua ni mungkin juga sbb aku x bekerja buat masa skrg..actually tgh tunggu kedai kami siap major renovation..in shaa Allah dlm bulan 5 kami start berniaga blik..jd aku boleh simpan je angan2 DIy aku tu..so skrg buat cpt2 ape yg rasa nk buat sblum aku busy kembali..lg satu bila dh ade baby kecik nanti, jgn berangan la aku nak buat hal aku lebih2 sbb baby faham2 je lah kn..

Okay disini saja coretan aku utk hari ni..yess berjaya jugak update uols..haha..doakn aku dan baby kuat yer..xnk la smgat je kuat melebihi kemampuan fizikal..hopefully everything just fine..lg 2 minggu masuk 7 bln usia kndungan..doakn kami yer..

Add caption

last but not least...introduce my new kitten..budak kutip je nih..ngade2 masuk umah org..mr.hubby berkenan sgt jd aku redhokn je lah membelanya..bole lh wat halau tikus..nakal yg amat..namanya "tecik" k bye...








You Might Also Like

0 comments