Ahmad Rayyan Naufal putera kedua..

23:45

Assalamualaikum wbt

Salam syawal maaf zahir batin..tiada ertinya raya buat aku yg tgh berpantang ni..huhu..btw, entri ni aku dh draft masa last puasa hari tu tp jd pekasam pulak x smpt nk post..PC ni buat hal..jadi terpaksalah aku ubahsuai sikit jln ceritanya..ramadan kali ni hasratnya nak berpuasa penuh tapi tak kesampaian sbb baby rayyan nak beraya sekali..

Konon2nya sepanjang bulan puasa hari tu nak update blog je kan sbb dh xboleh berdiy dan buat keje2 berat disebabkn syg puasa takut terlalu penat seterusnya membahayakan kandungan. Tapi tak berupdate mana pun..malas jadinya..

Hari ni aku rajinkan jugak memerah otak untuk update blog ni. Sebelum aku terlupa setiap detik yg terindah tu baik aku abadikan dlm blog ni.. Tak adil la kn nanti baby rayyan dh jd ank teruna dia bukak blog mama and click tag “my baby” semua keluar pasal abg aqeem. Ye lah time tu mama rajin bebenor update blog. Skrg mama dh bnyk komitmen liat lah sikit nk mengadap pc nih..update status kat fb boleh lah sbb sebaris ayat je pun..

Let’s start..........

Due sebenar adlh pd 8hb july 2016 iaitu sehari selepas bufday en.hubby dan hari raya ketiga..aku ada lah jugak berharap baby rayyan keluar sama bufday ngan ayahnya. Tapi dlm masa yg sama aku mmg sgt berharap dpt lahirkan baby rayyan a week earlier.. 8hb july hari raya..so, korang faham2 je lah kat kota bharu ni klu hari raya jln semua jem..aku rasa ambulance pun xleh lepas..takkan nak nek motor gi hospital kot..huhu..pilihan tempat bersalin sudah tentulah husm sbb en.hubby keje kat situ..rugilah klu tak gunakan kemudahan staff kn..nak ke private tak mampu dpt wad staffpun dh kira syukur alhamdulillah..layanan pun dh lebih kurang private and yg pling penting it’s free..lagi satu, kerisauan juga jika kat husm kekurangan staff klu aku beranak time raya. Family aku pn plan nk dtg beraya kat rumah aku dan dlm masa yg sama nk tgok baby skali. Klu aku beranak time due tak sempatlah nk menyehatkn diri..klu seminggu awal hari raya aku ceria skit kn..

27hb jun 2016..

Jam lebih kurang 1.30pg aku terkejut dr tidur mcm biasa tak berapa lena tidur time pregnant akhir 3rd tri..lebih kurang kul 2pg terasa basah. Takde lain dlm fikiran aku time tu, takkn aku terkencing pulak. Dah sah2 tu air ketuban lah kot. Aku ke toilet cuci and pakai pad.. Then kejutkan en.hubby..time tu masih berkira-kira lagi nak ke husm or tak. Sempat lg google.. Then aku decide, ok tak payahlah pergi lg..tunggu sakit dlu lah. Selang 5 minit zappp keluar lg ketuban. Bukan sikit, habis basah semua seluar aku mcm air paip keluar. Mak aii nervous pulak. Tapi sakit sikitpun tak. Apa lagi cepat2 siap2 apa yg patut. Beg mama & baby dh ready terus capai masuk kete.. Aqeem atuknya dtg ambik.

Sampai di husm mcm biasa kena duk kat tempat saringan tu untuk  check jantung baby & mcm2 lg.. Mmg amik masa yg lama..aku pun kesian kat doktor tu..dh nak abis waktu sahur..aku suh dia gi je lah sahur dlu..aku dh confirm2 xleh puasa dh..takut xde energy bila2 boleh bersalin. Dlm pada waktu menunggu proses sebelum transfer ke wad, ketuban aku non stop mengalir keluar. Aku pun dh fed up nak tukar pad sbb ketuban tu mcm air paip keluar..bnyk rupanya ketuban ni kn. Dr check jln katanya dh 2cm..well teruja aku dengar sbb time abg aqeem dlu bkn main payah nk bukak jln. Ni dh 2cm sakit sikitpun tak. Time gi scan dr ckp baby aku besar..wahh saja je dr ni buat aku bertambah gerun. Ye lah takut payah nak meneran nanti. Dr cakap diorang akn beri tempoh 24jam untuk biarkan aku bersalin secara semulajadi kalau dh lepas 24jam aku belum lg bersalin aku kena induce. Seram lagi aku. Lg seram klu kena operate.. Arghh time tu terfikir kenapa ketuban pecah awal sgt ni dan aku lngsung xde tanda2 sakit. Risau je aku time tu.. Dh cerah pg br aku dihantar ke wad lps nurse tukar shift..

Ptg 27/6/2016 baru ada sikit2 contraction tp boleh layan sembang lg ngan mommy2 di wad. Lepas sorang2 ke labor room. Most of them sakit induce. Aku aktifkn diri suruh biar cpt2 rasa contraction. Lg sakit lg bagus sbb xnk kna induce. Lepas maghrib sakit dh makin bertambah tp masih main2 kdg2 selang setengah jam kdg 10 minit. Tapi tak lah kuat sgt. Time tu aku masih lg syok berbual2  sambil layan whatsapp family. En.hubby bawakn burger mcd, ais krim and ketupat. Lpas isya’ dr panggil masuk bilik rawatan nk check jln.. Keluar dr bilik aku tersenyum2..mesti pelik mommies kat wad tu apesal lak budak ni tersengih2 mcm happy sgt. Tp time tu sakit contraction dh ada dan kdg kala kuat tp mood aku bnyk baik time tu..sambil sembang aku cpt2 habiskn mknan yg ada..time contraction dtg aku stop kejap then sambung mkn. Aku happy sbb bukaan dh 4cm..dlm keadaan tu aku boleh lg senyum & mkn...sungguh2 lah berbeza dgn abg aqeem. 2cm takde movement sakit smpi pucat dh xlalu mkn. Mkn pun kena suap..mngerang sakit takyah ckp la..dgn darah keluar mcm period lg. Org tua2 kata ketuban darah sakit. Mungkin lh kot. Yg ni pulak ketuban air yg tak tertahan2 keluar awl.

Nurse ckp nanti tunggu labor room kosong dh boleh transfer sana. Cpt aku habiskn sisa2 mknan yg ada..last before gi labor room aku mkn kurma dlu. Dlm labor room biasanya takleh mkn. Jd aku mkn kenyang2..sementara tunggu labor room ready, aku layan tidur dlu tp xbrp boleh lelap dh sbb contraction makin kuat cuma masih boleh bertahan.

28hb Jun 2016

Jam satu pg nurse dtg tolak aku ke labor room. Aku cpt2 call en.hubby suh dtg temankn aku..ngade2 kn nak berteman bagai..ye lah boring arh layan sakit sorang2 kat labor room..takkn nak genggam tgn nurse kot time contraction kuat dtg kn.. Awal2 tu masih boleh bckp normal lg dan boleh tahan lah sakit tu. Nurse offer ubat tahan sakit kami tolak. Sebabnya aku taknak jd mcm beberapa pngalamn yg aku baca bila tiba masa nk push mamai kesan ubat tu. Aku ckp aku boleh tahan lg. Just kdg2 tu en.hubby suh aku sedut gas pelali tu..tu pun aku taknak sgt. Alhmdulillah lebih kurang 24jam tempoh ketuban aku pecah aku dh mula sakit kuat. Pusing kanan kiri dan tahan dr menjerit2 tak tentu pasal. Waktu tu lah kedengaran jeritan2 dr bilik2 lain..mcm2 pesen..naik seram pulak aku. Mmg saiko habis klu duk labor room lama2.. Aku menghitung waktu..nurse dtg check jln katanya dh 5 cm..aku masih lg risau tkut xde movement lepas tu.. Selang 2 jam nurse dtg lagi katanya nak meneran dah ke..aku ye ye je kata nak..mls nk tunggu..tp time tu baby xnk kuar lg..nurse ckp tunggu lg sikit jln bukak..time tu 7cm..bila sakit dtg aku meneran je slow2 bkn dlm keadaan ready nk push..sambil mngiring..teringat pesanan nurse satu masa dulu.. Mungkin cara tu mempercepatkn jln bukak. Tapi uols jgn tiru cara aku..bahaya kn jd apa2 aku tak tanggung..buatlh baby terus keluar tanpa sempat nurse and doktor dtg susah pulak. Ok lepas beberapa kali aku buat mcm tu, nurse dtg check dan dia cakap ok dh buka full..well kata2 tu adalah yg paling aku nantikan..seriously aku masih tak percaya secepat tu..ingatkn lg beberapa jam br bukak full. So, seorang nurse dan en.hubby jd bidan aku time tu..dua orang je. Doktor pun xde.. Aku peduli apa..sorang2 pun aku push..haha..

Tapi kali ni push proses amik masa sikit. Dulu time aqeem dlm 1 minit je kot settle..yang ni beberapa kali jugaklah maybe dlm 5 minit barulah selamat si comelku rayyan keluar dengan jayanya..mungkin baby rayyan sedikit besar saiznya..tiba2 rasa mcm sayang sgt kat nurse tu..dah lah lembut je layan aku masa contraction dan dia jugaklah tolong bidankn aku even tanpa doktor..xpe lah xde doktor pun sbb pemerhatian aku doktor lg kasar layanannya..maybe diorang too much case to handle..wateva, yg penting aku dh selamat melahirkan..

Lpas settle jahit mnjahit aku dipindahkan ke bilik rehat sementara menunggu nurse2 bertukar shift. Agak lama jugak la menunggu disitu naik boring aku. Kali ni aku berasa sakit diperut. Aku mintak nurse ubat tahan sakit. Ohh rupa2nya itu yg dipanggil rengat. Rengat ni biasa terjadi pada kelahiran kedua dan seterusnya. Mula2 aku risau takut2 lah ada sisa2 yg tertinggal dlm perut ke apa kn..dh nak dekat jam 10pg baru aku dipindahkan ke wad 8t (wad staff). Amik masa sikit sbb wad staff ni terletak agak jauh dr wad bersalin biasa. Kat wad ni lebih kurang je dgn private layanannya..husband & anak2 boleh temankn. Tp en.hubby je temankn aku..agak2 la klu abg aqeem yg join skali..huru hara jadinya..haha..

Ok dah itu saja secebis pengalaman bersalin ahmad rayyan naufal putera mama yg kedua.. Kisah berpantang akan dikongsi pd entri seterusnya..

Million thanks to nurse zuraini husm dan en.hubby yg setia menemaniku saat2 sukar melahirkan..




Butiran kelahiran

Nama: Ahmad Rayyan Naufal b. Ahmad Amir
Berat: 3.3 Kg
Jantina: Lelaki
Tempat Lahir: Labor Room 3, HUSM Kubang Kerian
Tarikh lahir: 28 Jun 2016
Waktu: 6.17 a.m

Curi gmbr dlm FB dlu lh..mls nk mngedit..hehe











You Might Also Like

0 comments