kempen jom guna REUSABLE SHOPPING BAG!!!

19:25

DEFINISI: Pemanasan global atau Global Warming adalah adanya proses peningkatan suhu rata-rata atmosfera, laut, dan daratan Bumi.


SAY NO TO  PLASTIC BAG!!


amacam ada berani????? slow2 ar beb nk b'ubah tu mmg ar payah tp apa kata cuba dlu mna yg bleh..ni ar org kita jg standard sgt..ataupun tllau patuh pd tradisi dan tabiat..susah maa mau b'ubah..ehh korang cuba tgok org kat uk, us n german especially..diorang dh lama n slumber je bwk beg sendiri nk letak brg2 yg dibeli..erm,,mungkin dh culture diorang ataupn diorang ada ksedaran lbih dari kita..biasa ar mat saleh mmg sunguh2 klu wat sesuatu..x cam kita hangat2 tahi ayam..salah ke pndapat aku..bkn btul ke..mna perginya kempen2 alam sekitar?? kat TV tu? kat banner2? ataupun mna tong2 sampah bwarna warni tuh?? mana beb??? well korang pikir la..tapi aku tak kata lak tindakan org2 barat ni tul seme..klu nk ikutkn developed country la pnyumbang trbesar kpd global warming..kebakaran trbuka tu pn x bg bnyk effect sgt pn. Ahli-ahli sains dan geografi sependapat mengatakan punca utama pemanasan global ialah penipisan lapisan ozon akibat pelepasan gas khususnya klorofluorokarbon (CFC).




koleksi foto yang aku amik masa di peak district Sheffield last year

aku rasa tiba masanya kita berubah. mungkin aku dah terbiasakan diri gunakn reusable bag utk shopping masa kat UK selama lebih kurang 6 bulan aku kat sana. so, balik Malaysia pn aku cuba teruskan. cuma kadang2 ada shopping mall yang x benarkan. tapi dh bnyk gak aku tgok cam Tesco, Jusco, The Store, Body Shop dan beberapa yg lain promote penggunaan reusable shopping bag ni. cuma sejauh mana penerimaan orang kita terhadap penggunaannya. to be honest, aku lihat ramai yang masih belum sedar dan ada inisiatif untuk menggunakannya. entahla aku sampai bila orang2 kita ni nak sedar yer..so slow.... 





You Might Also Like

0 comments