Tolong Menolong Budaya Kita

03:12


semalam aku ke supermarket shopping brg2 dapur skit. baby aku tinggal kat nenek dia.seronok rase dh lama x drive sndiri sjak abis pantang nih..rase freedom gitu...huhu...so, lam pjalanan tu aku singgah kat petronas petrol station tuk isi minyak. masa aku gi bayar kat kaunter tu, ada la sorang akak ni tgh dukung baby nk byar gak..aku dgr la akak ni ckp; "dik, xde org ke leh tolong isikn minyak, akak susahlah ada baby ni.leh tolong tak". tanye akak tu kpd pekerja kat kaunter tu. lantas budak kaunter tu pon jawab; "xde ar akak". langsung tak menghiraukan akak tu yg mntak tolong. lam hati aku."tau lah ko penat posa.tp apa salahnya klu ko tolong akak tu". erm,,lpas aku buat pembayaran, aku pun tanpa pikir banyak terus gi kat kete akak tu. "kak, meh saya tolong isikan tuk akak" dengan muka senyum..(cehh)...aku pun tolong la akak tu. bukan ape aku rasa kesian nengok dia ngan baby tu. bayangkan kalau kita ditempat dia. moral of da story, ringan2kan lah tangan anda..tak perlu berasa malu untuk menolong. tak susah nak beramal especially di bulan yg mulia ni kn..Allah S.W.T bagi kita peluang tuk dpt pahala tambahan.disini aku nk ingtkan pd diri aku dan kpd korang jadikanlah tolong mnolong sbgai satu amalan...jgn ego dan sombong...sekian...

You Might Also Like

1 comments

  1. biasa-lah Og, budak minyak tue dah lama sangat duk kat atas kerusi kaunter jualan minyak petrol tue, ponggong dia dh melekat, org lain bkn xnak tolong cuma xtahu...tgk, hang tahu & hang tolong...bukan semua manusia sama mcm budak minyak yg duduk atas kerusi kaunter jualan minyak petrol itu!

    ReplyDelete