apa kau ingat senang nak jd ibu??

17:16

selamat pagi semua dan slmt berhujung minggu...

aii dh pagi rupenye..ntah kenapa aku x dpt nak lelapkan mata barang sejam dua...minda mcm xley nak stop mikir2..aikkk pelik ni...nk kata aku bukak buku study xde maknenye u ols...bkn pesen aku study smpi 3 4 pagi ni...arghh lantak la kn... hormon tak stabil gamaknya.. hoohooo


ok gini, sempena hari ibu yg disambut hampir segenap rakan2 FB aku tuh...alhamdulillah syg bebenor depa kat mak depa ye kn...alhamdulillah...aku pun sayang jugak tp nak wat mcm mna tuhan lebih sayang mak aku...so, aku terima seadanya. ehh dh dah ni bkn mode sedeh ni...huhu...aku nk citer skit la kan pasal jd mama ni..teringt lak masa kecik2 dlu main jd mak mak..haha lawak dowh... ni mama HOT nak citer "uols jgn jeles i dh jd mama tau.." winkk...ramai lah jugak adik2 kat campus aku tu suka benor depa ni jumpa je aku tanya pasal pengalaman aku..haihhh kadang2 aku rasa rimas juge kadang2 rasa special pun ade...pelik sgt kot bg depa ni.. lalu aku pun citer dgn bangganya..ehemmm...soalan paling best yg selalu depa duk tanya aku 

"kak rose2, best tak jd mama?? " tanya adik2 berkenaan 

lalu akupun menjawab

"errr ntahlah biasa je" jawab aku dengan nada selamber (xkan nk tunjuk aku bangga kot) huhu

"ehh best lah..x sabar dh nk ade baby sendiri" 

teruja benor nampak statement budak2 ni

...........................................................................................................

(hi sy luqman anak kepada lady rose..nanti add oman kat FB tau!!) haha


mehh adik2 aku nk jawab skrg...apa kau orang ingt senang ke jd mama??? ni mama HOT nak share skit pengalaman mama Hot jd mama.. itu pun baru 9 bulan lam perot + 6 bulan kat muka bumi..yg bakinya tu mama HOT dah joint venture ngan mak mertua + ayah budok (hubby) aku ler...hehe... hahh 9 bulan mama HOT yg korang kata HOT ni kan melayan kerenah simanja dr lam perot lg aktifnye bkn men..x reti duk diam..mama HOT yang bergelar student ni duk terlentang or kekiri or kekanan je yg layak mama HOT lakukan diketika itu..manakala dikelas mama HOT terpaksa bersandar dikerusi bagaikan seorang CEO.. simanja yang comel didlm perut yang sarat 7 bulan time final exam asik mentelaah pelajaran. gerakannya semakin menjadi2..mama HOT nervous uols ade tahu..nervous la tkut terberanak kat situ..tp alhamdulillah rezeki mama HOT la kan...sempat juga diabiskan semester brkenaan dgn sempurna...

tanggal 11 June 2010 berakhirlah beban 58 KG yang mama HOT tanggung...skrg dh langsing..hehe...eiihh ape korang ingat berakhir disitu..euhh non non non (versi french).. dahlah tersiksa hampir 48jam sebelum melahirkan simanja yang sekarang sudah tumbuh gigi 4 batang dan berjalan terkedek2..masa lam pantang ni, macam2 uols nak kna ikut..err tp aku kan mama HOT modern zaman globalisasi (degil skit jgn diikut bab ni) aku makanya tidak melayan kerenah birokrasi berpantang bagai tu..ape menda lah nk diberi mkn rumput...mau termuntah aku..haha....44 days +++ uols kna duk umah je tau...si kecil yang mengalami perubahan jam duniawi dan jam lam rahim mama HOT ble malam dia nangis bila siang dia tidur tak hengat.. ayahnya yang ketika itu masih terpinga2 akan keberadaan sikecil lam hidup tidak berapa nk leh harap..err alhmdulillah skrg dia lah ayah yang hebat..huhuhu (ayat pujuk nanti leh la aku tdor nyenyak skit lau baby nangis) ngeh ngeh...hah tu blum diambil kira berapa kali dia membuat kuih muih...haha...pastu baru je mama HOT nak rest, mulalah menangis mintak makan...ajaibkan badan mama HOT leh jadi sumber makanan yang membesarkan baby Luqman mama HOT slma 6 bulan. hebat hebat sampai rambut mama HOT keguguran mcm berpenyakit lak..huhuhu (skrg dh kmbali normal)...dpendek kan kesah, skrg budak comel tu dah bleh stand alone..ecehhh bkn leh basuh berak sendiri pon...haha...alhamdulillah dah besar..10 bulan dh pandai itu ini..sekejap je kan masa..x sedar aku masa berjalan begitu pantas...aku tinggal berbulan2 blik sekali sebulan..dah besar rupanya budak kecik tu..ehhh dah pandai panggil mama tau..kan best lau dh boleh wish "happy mother's day kat aku" huhu... hahh ble dah 10 bulan ni senang la skit mama HOT nak handle...klu buas2 mama HOT bagi sengatan manja kat peha..huhu (tapi pastikan dibelakang ayahnya) winkkk.....ble dah besar aktif takyah dibilang..pantang letak je gerak..satu minit pun takmo duk diam...cuba korang ckp ikut sapa tu?? (haha) 

kesimpulannya, nak jadi mama ni uols kna ready drsegi mental dan fizikal tau..suami isteri harus ada toleransi dan bekerjasama..nak besarkan anak bukannya mudah..mencabar tuan puan..jgn hanya suka2 kata nak klu tak mampu..tapi semuanya takdir..akupun sebenarnya tak punya banyak ilmu keibubapaan tapi rezekiku awal aku terima dan aku masih belajar untuk menjadi mama yang sempurna..semoga satu hari Luqman tak salahkan aku kerana tinggalkan dia..semua yang aku lakukan untuk dia juge..kan kan... 


ape2 pun aku dengan berbesar hati ingin mngucapkan selamat hari ibu untuk semua ibu di malaysia dan dinegara2 yang menyambutnya pada hari ni...especially pada diriku sendiri...td br jenguk kat FB wall..thanks b for da wishh...gonna mishhh u n luqman n my routine as mama.. see u soon...







You Might Also Like

6 comments

  1. salam...

    sangat susah memegang status ibu..segala2 jasa2 ibu tak akan terbalas walau dibayar dengan segala isi dunia ini pun tak terbalas..

    * folo ur blog..

    ReplyDelete
  2. benar tu...ble kita dh jd ibu barulah kita tahu bgaimna susahnya seorang ibu mmbesarkn anak2...

    ReplyDelete
  3. Hye! Blog yang chantek.. boley aja dolly? :)

    ReplyDelete
  4. kelakar le akak bercerita..
    ayat memang menggelikan hati..
    tersenyum sorang sy bace dari awal sampai abis..

    :)

    ReplyDelete